Strefa wiedzy dziecka

Woda pomaga!

Wysiłek fizyczny w wodzie to dobry sposób na odprężenie, obniżenie poziomu stresu i poprawę samopoczucia. Pływanie to jedna z form aktywności ruchowej, rekreacji, sportu i rehabilitacji. Ruch w wodzie wzmacnia siłę mięśni, poprawia ogólny stan zdrowia – wpływa dodatnio na rozwój psychofizyczny.

DOROTA

Woda pomaga

Wysiłek fizyczny w wodzie to dobry sposób na odprężenie, obniżenie poziomu stresu i poprawę samopoczucia. Pływanie to jedna z form aktywności ruchowej, rekreacji, sportu i rehabilitacji. Ruch w wodzie wzmacnia siłę mięśni, poprawia ogólny stan zdrowia – wpływa dodatnio na rozwój psychofizyczny. To dobry sposób profilaktyki i zmniejszania wad postawy. Na poziomie rekreacji, przy zachowaniu zasad obowiązujących w danym obiekcie nie grozi kontuzjami.

Mamo, chcę do wody – czyli dziecko z pompą w wodzie

Od momentu wyjęcia mojej córki z gipsu, korzystamy z kąpieli w jeziorze czy zatoce . Pega dożołądkowego chroniłam na początku workiem stomijnym (wtedy całe urządzenie było zabezpieczone). Po jakimś czasie stwierdziłam, że skóra wokół pega w czasie kąpieli nie stwarza dodatkowych kłopotów, więc po co ten worek? Teraz samą końcówkę wsadzam do zwykłego worka foliowego, lub zaklejam plastrem. Nie chcę, żeby peg się otworzył i „narozrabiał”.  Przed  okiem ciekawskich plażowiczów chowam pod jednoczęściowym kostiumem kąpielowym. Zaprzyjaźnieni rodzice polecają koszulki pływackie- są elastyczne, dopasowują się do ciała nie krępując ruchów. Dzięki nim końcówki pegów nie pływają sobie bez kontroli, a całe urządzenie jest mało widoczne dla niezorientowanych. Fachowcy w poradniach żywienia polecają, dla zażywających kąpieli, pegi niskoprofilowe. Przy takich urządzeniach wystarczy założyć opatrunek wodoodporny(np. Folię 3M tegaderm) .Gdy moja pociecha miała pega dojelitowego poziom stresu (oczywiście mojego) gwałtownie wzrastał przy kąpielach w naturalnych zbiornikach, jak i podczas hydromasażu. Aga jednak dosłownie „ wyrywała się do wody” , więc w końcu przełamałam swój strach i dalej kąpałyśmy się, gdy tylko było to możliwe. Przed kąpielą zakładałam na sterylne gaziki worek i zakładałam zwykłą recepturkę. Po każdej kąpieli dezynfekowałam octeniseptem czy kodanem końcówkę pega i zawijałam w sterylne gaziki.

Pływalnia- tak, ale jaka?

Od pewnego czasu rozglądam się za pływalnią, z której mogłybyśmy korzystać. Zanim jednak wybierzemy się na pływalnię, muszę dokonać pewnych wyborów.

Po pierwsze higiena. Czy woda jest ozonowana i chlorowana, czy tylko chlorowana? Atutem wody ozonowanej jest ograniczenie ilości chloru do niezbędnego minimum. Dzięki temu po kąpieli w basenie z wodą ozonowaną nasza skóra nie ma nieprzyjemnego zapachu. Taka woda mniej podrażnia skórę, drogi oddechowe i oczy dziecka. Z drugiej strony może bezpieczniej zaryzykować większe podrażnienie chlorem, zyskując lepszą ochronę przed grzybicą?

Zanim pójdziemy na basen z dzieckiem, można samemu odwiedzić dany obiekt i wypytać czy obowiązkowe są pampersy basenowe(przeważnie do lat 4), czepki, umycie się przed kąpielą. Wszystko to podnosi poziom higieny i dobrze świadczy o pływalni.

Następnie stopień przystosowania dla osób niepełnosprawnych. Niestety nie wszystkie pływalnie mają takie udogodnienia. W starszych obiektach  potrzeby osób niepełnosprawnych są uwzględniane najczęściej podczas prac remontowych i modernizacyjnych. Montowane są specjalne poręcze, podjazdy , windy pomiędzy kondygnacjami, przystosowuje się toalety i prysznice. Dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich i specjalnych, udostępniane są wózki basenowe (oczywiście zdezynfekowane) oraz podnośniki, za pomocą których można opuścić osobę niepełnosprawną do wody. Byłam przekonana, że obiekty nowobudowane muszą mieć na uwadze potrzeby osób niepełnosprawnych. Niestety na terenie trójmiasta znalazłam obiekty nowe, nieposiadające tych usprawnień (np. Baseny przy Przedszkolu i Szkole Podstawowej Happy Kids Osowa). Większość nowych obiektów posiada na szczęście przynajmniej niektóre udogodnienia. W Trójmieście dla osób poruszających się na wózkach polecam kryty basen przy Zespole Szkół nr 10 na Karwinach oraz również krytą pływalnię przy Zespole Szkół nr 7 na Witominie.

Dla wszystkich poszukujących polecam ranking basenów w wybranym rejonie na infobasen.pl. Znajdziecie tam opisy obiektów, cenniki i komentarze .

Na zakończenie moich internetowych poszukiwań miły akcent, znaleziony w cenniku pływalni Szkoły Podstawowej nr 39 w Gdyni- tam , co prawda dzieci niepełnosprawne płacą za bilet ulgowy 4 zł, ale opiekunowie dzieci niepełnosprawnych wchodzą bezpłatnie.


 

Gdy pływalnia już wybrana- metoda godna polecenia

Koncepcja Halliwick- nauka pływania poprzez zabawę

Twórcą metody Halliwick jest James McMillan, natomiast nazwa koncepcji pochodzi od nazwy szkoły dla dziewcząt w Londynie - The Halliwick School for Girls. Zajęcia prowadzone są w formie gier i zabaw, współpracy i współzawodnictwa, w oparciu o 10-cio Punktowy Program, gdzie wyćwiczenie kolejnych punktów prowadzi do osiągnięcia jak największej niezależności oraz wysokiego poczucia bezpieczeństwa w środowisku wodnym, w zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności.

Metoda ta ceniona jest szczególnie przez fizjoterapeutów jako jedna z form "rehabilitacji" dzieci i dorosłych z uszkodzeniami pochodzenia neurologicznego (z mózgowym porażeniem dziecięcym, przepukliną oponowo - rdzeniową, u osób po wylewach lub urazach rdzenia kręgowego), ponadto u chorych z zaburzeniami słuchu i wzroku, oraz z zaburzeniami emocjonalnymi (autyzm, nadpobudliwość psychoruchowa).

Przez cały czas trwania zajęć każdy pływak, takim mianem określamy dzieci lub dorosłych uczestniczących w zajęciach, pozostaje pod ścisłą opieką i w kontakcie fizycznym z indywidualnym instruktorem, osobą przeszkoloną na kursach Halliwick. Dzięki wsparciu i pomocy drugiej osoby oraz jej natychmiastowym reakcjom na ruchy ciała pływaka nie używa się pomocy wypornościowych. 

W nauce wykorzystywane są różnego rodzaju techniki wspomagań w zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności. Umiejętnie stosowane przez instruktorów techniki mają na celu naukę m.in. prawidłowego wchodzenia do basenu i opuszczania go, różnych sposobów zmian pozycji z wykorzystaniem rotacji, kontrolowania równowagi swojego ciała, osiągania bezpiecznych pozycji do oddychania i kontrolowania oddechu. Nauka prowadzi do osiągnięcia jak największej niezależności oraz absolutnego poczucia zaufania i bezpieczeństwa, które oparte są na gruntownej znajomości środowiska wodnego i zdolności kontrolowania w nim swoich ruchów.

Systematyczne uczestniczenie w zajęciach na basenie może przynieść bardzo wymierne korzyści. Rekreacyjne i terapeutyczne efekty aktywności i zabaw prowadzonych według Koncepcji Halliwick często wspomagają proces terapii psychoruchowej i edukacji psychopedagogicznej. Każda sesja Halliwick w naturalny sposób wpływa na wszystkie sfery rozwoju człowieka – rozwój ruchowy i poznawczy, emocjonalnymi społeczny, a także językowy i porozumiewanie się.

(w tekście wykorzystane zostały fragmenty z artykułów :1. Miłkowski k. :Koncepcja Halliwick, czyli nauka pływania poprzez zabawę.Przyjaciel.2008, 5,s.4-6.;2. Olasińska A.:Rozmowa z ...Przyjaciel. 2008, 5 ,s.7-9)

MAPA UŻYTKOWNIKÓW

Szukaj według

KALENDARIUM WYDARZEŃ

Więcej

północ-południe na żywieniu w sieci

Realizatorzy projektu

Apetyt Na Życie żyć z POMPĄ

Partner projektu

Dzieci Żywione Inaczej

Projekt współfinansowany ze środków

Pożytek