Strefa wiedzy dziecka

„Życie nie daje nam tego, co chcemy, tylko to, co ma dla nas”

Kiedy w końcu nadejdzie ten cudowny dzień, że znajdziecie się wszyscy razem w domu, gdy zrozumiecie, że pompa, dreny, strzykawki, igły itp. to Wasi sprzymierzeńcy, to pora zacząć działać...

MARZENA

 „Życie nie daje nam tego, co chcemy, 
tylko to, co ma dla nas”

Władysław Stanisław Reymont

 

Kiedy w końcu nadejdzie ten cudowny dzień, że znajdziecie się wszyscy razem w domu, gdy zrozumiecie, że pompa, dreny, strzykawki, igły itp. to Wasi sprzymierzeńcy, to pora zacząć działać... Rozpocznijcie od  szukania dobrych  ludzi wokół siebie i  instytucji, które pomogą Wam w prowadzeniu Waszych dzieci. Jeśli uważnie będziecie rozglądać się wokół siebie, to na pewno ich odnajdziecie, ale też nie bójcie się prosić. Dobru czasami należy pomóc, trzeba je po prostu obudzić.

Dobrze jest, gdy pierwsze kroki skierujecie do Ośrodków Wczesnej Interwencji (oczywiście jeśli już posiadacie Orzeczenie o niepełnosprawności dziecka ) lub Poradni Rehabilitacyjnej. Wczesna rehabilitacja jest również potrzebna naszym dzieciom. One bardzo często później zaczynają siedzieć, chodzić, co w konsekwencji prowadzi do różnych braków.

Należy pamiętać nie tylko o zdrowotnych i fizycznych potrzebach naszych dzieci, ale również intelektualnych.

Moja prywatna teoria, która wynika z obserwacji mojego dziecka, brzmi następująco. Mózg tak ciężko chorych dzieci, jest nastawiony na walkę o życie, na przetrwanie, że nie zajmuje się w tym momencie rozwojem intelektualnym. Chodzi oczywiście, o te pierwsze najtrudniejsze miesiące życia. Ich zdrowi rówieśnicy mają zupełnie inny start. Ja przez pierwsze lata życia mojego dziecka widziałam tę różnicę. Ten rok walki o życie, zawsze był gdzieś z tyłu. Dlatego też zdecydowaliśmy z Panią nauczycielką z „0” kochaną Panią Anią, oraz pedagog z Poradni Psychologiczno -  Pedagogicznej o odroczeniu realizacji obowiązku szkolnego. Z perspektywy czasu widzę, że była to bardzo słuszna decyzja.

Nowe przepisy dotyczące odroczenia nauki, mają wejść w życie 1.09.2014. Do tej pory jedną z przyczyn, która pozwalała uzyskać takowe odroczenie, to był między innymi nieharmonijny rozwój dziecka lub zaburzenia rozwoju. I moje dziecko właśnie z tego zapisu skorzystało.   

W tej sferze poszukiwań ( intelektualnych )Waszym największym sprzymierzeńcem jest Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna ( właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka ). Nie bójcie się tam iść i pytać, nawet, jak będzie się Wam wydawało, że te pytania, kolokwialnie mówiąc, są niemądre. Ja zawsze spotykałam się z ogromną pomocą i życzliwością. Należy pamiętać, że tam pracują ludzie, którzy nie tylko z urzędu pomagają dzieciom, ale również z pasji i swojego powołania.

Można na badanie przyjść już z maleńkim dzieckiem i jeśli zajdzie taka potrzeba otrzyma się Opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, na podstawie  Rozporządzenia  Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3.02.2009 r  (Dz.U. z 2009 r Nr. 23,poz.133 ), którą można realizować w specjalnych ośrodkach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, przedszkolach oraz szkołach podstawowych (również w systemie nauczania indywidualnego w domu, ale w ustawie jest zapisane, że może być, to niestety też oznaczy, że nie musi).

  Trafiłam na dyrektora szkoły, który nie zrobił nic w tym kierunku, zerknął na tę opinię i stwierdził, że nie jest przez nią do niczego zobligowany. Na szczęście pomogła poradnia. Co prawda teraz , kiedy mam już spore doświadczenie, nie dałabym się tak łatwo odesłać temu dyrektorowi. W takiej sytuacji kolejny krok, to Wydział Edukacji oraz Kuratorium Oświaty i Wychowania. Walczcie do skutku. Jak mawiał Ks. Jan Twardowski „Jak  Pan Bóg zamyka drzwi, to otwiera okno”. Pamiętajcie o tym. Gdy będziecie wytrwali i natrętni jak biblijna wdowa, to osiągniecie swój wyznaczony cel.

 Dla mnie jest jedna podstawowa zasada w tym działaniu. Musimy czytać ustawy! Inaczej urzędnicy mogą nam powiedzieć, że to nie tak, że ktoś nas źle poinformował itp. Chyba, że trafimy na urzędnika, który jest Aniołem o ludzkiej twarzy. Bo takowi też istnieją.

Zapraszam Wszystkich, którzy przeszli już jakąś drogę w tym temacie, do redagowania z nami tego bloku „Przedszkole i szkoła”. Podzielcie się swoimi doświadczeniami. One na pewno innych ubogacą i wskażą, może tylko maleńką dróżkę, ale ona często, też prowadzi do celu.

 

„ Człowiek sam jest ślepy.
Musi mieć wokół siebie lustra albo inne oczy„ 

Zbigniew Herbert 

MAPA UŻYTKOWNIKÓW

Szukaj według

KALENDARIUM WYDARZEŃ

Więcej

północ-południe na żywieniu w sieci

Realizatorzy projektu

Apetyt Na Życie żyć z POMPĄ

Partner projektu

Dzieci Żywione Inaczej

Projekt współfinansowany ze środków

Pożytek